Jag är stark, frisk och hälsosam!

Jag var på läkarbesök härom dagen. En ny läkare. Min ”hemmadoktor” har tjänstledigt så jag var spänd på att veta om det var en människa eller en läkare jag skulle få träffa. Han var människa, mycket mänsklig.

Jag berättade om min kostresa och han lyssnade intresserat – ”det verkar ju som att du hittat det som funkar för dig”- och hade inga särskilda kommentarer om mina kosttillskott (till skillnad från sköterskan jag pratat med ett par veckor tidigare som sa att jag inte ens fick dricka örtte för att min lever var så sjuk). Han konsterade att min UC nog är så gott som utläkt eftersom jag inte haft ett skov på nästan 20 år. Han frågade om jag drack alkohol och jag svarade lite skamset att ja, jag gör ju det ibland. Han sa att det är lugnt, jag får göra det, när min lever är så här frisk så fungerar den som alla andras, förstås ska jag dricka med måtta men det gäller ju för alla. Vi gjorde ett ultraljud på levern och kunde konstera att den dallrade fint, ingen bindväv så långt ultraljudet kunde nå.

Vi pratade om att fasa ut Imurelen men i dagsläget blir 60-70% sjuka igen efter några år om de slutat. Vid en graviditet är risken för missbildningar något högre men det är bättre än att riskera ett skov med ett foster i magen, så med min komplexa sjukdomsbild kommer jag fortsätta åtminstone 5-10 år till tills min kost gjort mig kärnfrisk och forskningen inom området kommit längre. Vi konstaterade även att jag borde gjort koloskopi för tre år sen pga den ökade risken för tjocktarmscancer vid UC så nu är det dags. I övrigt provtagning var tredje månad, läkarbesök en gång om året och koloskopi vart femte år.

För bara två år sedan firade jag varje dag som gick utan någon läkarkontakt. Mirakel sker. Och jag är så enormt tacksam.

20140529-191755.jpg

Kommentera

